We wniosku o przyznanie pomocy planowana operacja musi  mieć swój tytuł, który powinien być zwięzły oraz odzwierciedlać rodzaj i  zakres planowanego przedsięwzięcia.

Ponadto planowana operacja musi mieć szczegółowo określony cel jaki stawia sobie Wnioskodawca przystępując do realizacji operacji, z którego wynikać będzie wpływ na osiągnięcie celów określonych w PS WPR 2023 – 2027 (jakie efekty podmiot zamierza osiągnąć poprzez realizację planowanej operacji).

Ważne:

- nie należy przepisywać celów wskazanych w PS WPR 2023-2027 i LSR,

- w celach nie należy wymieniać zakresu rzeczowego,

- określony przez podmiot cel musi być konkretny, mierzalny, adekwatny do zakładanych rezultatów (efektów), realny oraz określony w czasie. Wyjaśniając:

a) Konkretny, tj. jasno określony, również pod względem efektów,

b) Mierzalny, tj. możliwy do weryfikacji mierzalnymi wskaźnikami,

c) Adekwatny, tj. odnoszący się do zakresu operacji oraz odpowiadający zakładanym rezultatom (efektom) operacji,

d) Realny do osiągnięcia, czyli np. możliwy do wykonania przy dostępnych zasobach,

e) Określony w czasie, tj. sformułowany, w taki sposób, aby przy uwzględnieniu ewentualnych ryzyk

związanych z realizacją projektu osiągnięcie celu było możliwe w planowanym okresie realizacji operacji.

 

Planowany cel operacji powinien być zgodny z celami określonymi w ramach LSR przez LGD, która ogłosiła nabór. Należy także pamiętać, że wszystkie elementy wniosku muszą zachować pełną spójność z przyjętym celem operacji, w szczególności każde zadanie wymienione w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji musi być adekwatne do wskazanego zakresu i celu operacji i  przyczyniać się do osiągnięcia celów i wskaźników określonych dla operacji.

 

Sformułowanie celu ma podstawowe znaczenie dla operacji, przede wszystkim dlatego, że cel będzie przeniesiony do umowy o przyznaniu pomocy, zgodnie z którą, podmiot będzie zobowiązany do jego osiągnięcia oraz gdy operacja obejmuje zadania inwestycyjne, do jego utrzymania w okresie odpowiednio trzech albo pięciu lat od płatności końcowej w ramach operacji.

 

Opis operacji - należy opisać planowaną do realizacji operację w taki sposób, aby była możliwa weryfikacja planowanych do osiągnięcia celów w odniesieniu do zakładanych rezultatów (efektów).

Należy uzasadnić możliwość osiągnięcia celu poprzez zakładany zakres i czas realizacji operacji w kontekście przyjętych nakładów.

W przypadku tzw. „projektów miękkich” Wnioskodawca przed zawarciem umowy powinien zaplanować realizację zadań w ramach operacji lub jej etapu (terminy szkoleń czy warsztatów).

Należy mieć na uwadze, że wskazany sposób realizacji operacji stanowi podstawę do weryfikacji zasadności zakresu i racjonalności zaplanowanych do poniesienia kosztów (na etapie oceny wniosku o przyznanie pomocy).

Dokładny wniosek o przyznanie pomocy zostanie udostępniony w dniu ogłoszenia naboru wniosków.

 

Ogólne zasady kwalifikowalności

W zakresie inwestycji realizowanych w ramach art. 73 i art. 77 rozporządzenia2021/2115 finansowanych w formie dotacji, do kosztów kwalifikowalnych zalicza się w szczególności koszty:

·         transportu do miejsca realizacji operacji materiałów służących realizacji operacji oraz maszyn

    i urządzeń objętych operacją, a także koszty montażu;

·         rozbiórki i utylizacji materiałów szkodliwych pochodzących z rozbiórki pod warunkiem, że rozbiórka jest niezbędna w celu realizacji operacji.

 

Do kosztów ogólnych zalicza się w szczególności koszty:

·         przygotowania dokumentacji technicznej operacji, w tym kosztorysów inwestorskich, projektów budowlanych, wypisów i wyrysów z ewidencji gruntów i budynków, projektu OZE (odnawialne źródła energii) i termomodernizacji oraz audytu energetycznego;

·         sprawowania nadzoru inwestorskiego lub autorskiego;

·          związane z kierowaniem robotami budowlanymi.

W przypadku gdy pomoc dotyczy zakupu nowych pojazdów, nowym pojazdem, zgodnie z  przepisami prawa o ruchu drogowym, jest to pojazd fabrycznie nowy, który nie był zarejestrowany.

Nie są wspierane operacje/inwestycje, które zostały fizycznie ukończone lub w pełni zrealizowane przed złożeniem wniosku o przyznanie pomocy, o ile wytyczne szczegółowe nie stanowią inaczej.

Nie są wspierane operacje/inwestycje, które mają charakter odtworzeniowy z wyłączeniem I.13.1 w ramach operacji dotyczących dziedzictwa kulturowego. Inwestycja odtworzeniowa polega na zastąpieniu istniejącego budynku lub rzeczy ruchomej (np. maszyny, urządzenia, wyposażenia, budowli, obiektu małej architektury) lub ich części nowym odtworzonym budynkiem lub rzeczą ruchomą, bez zwiększania zdolności produkcyjnych o co najmniej 25% lub bez gruntownej zmiany charakteru produkcji czy zastosowanej technologii.

Koszty niekwalifikowalne

W zakresie inwestycji realizowanych w ramach art. 73 i art. 77 rozporządzenia 2021/2015, finansowanych w formie dotacji, za inwestycje niekwalifikujące się do przyznania pomocy uznaje się w szczególności:

  • koszty poniesione przed dniem, w którym został złożony wniosek o przyznanie pomocy, a w przypadku kosztów ogólnych – przed dnia 1 stycznia 2023 r.;
  • koszty ogólne związane z operacją w części przekraczającej 10% pozostałych kosztów kwalifikowalnych;
  • koszty remontu budynków lub budowli, jeśli nie jest on połączony z ich modernizacją;
  • koszty zakupu nieruchomości;
  • koszty zakładania sadów i plantacji wieloletnich oraz wymiany w nich nasadzeń;
  • koszty leasingu zwrotnego oraz dodatkowe koszty związane z umową leasingu, takie jak marża finansującego i ubezpieczenie;
  • podatek od wartości dodanej (VAT):
    - w przypadku wnioskodawcy będącego rolnikiem w rozumieniu art. 3 pkt 1 rozporządzenia 2021/2115 uznaje się, że VAT jest kosztem niekwalifikowalnym,
    - w przypadku wnioskodawcy będącego osobą fizyczną, osobą prawną (w tym również jednostką sektora finansów publicznych) lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej niebędącego rolnikiem – VAT jest kosztem niekwalifikowalnym,
  • koszt zakupu używanych maszyn, urządzeń, wyposażenia, w tym również ich instalacji, z wyłączeniem eksponatów w ramach operacji dotyczących dziedzictwa kulturowego;
  • koszt zakupu zwierząt, nasion i ich siewu oraz roślin jednorocznych i ich sadzenia;
  • koszty zakupu samochodów osobowych;
  • koszty rozbudowy infrastruktury 5G i sieci światłowodowej;
  • koszty inwestycji w nawodnienia w gospodarstwie rolnym oraz związane z tym koszty budowy ujęć wody;
  • koszty zakupu kotłów do spalania słomy;
  • koszty inwestycji mających na celu dostosowanie do norm lub wymogów unijnych, z  wyjątkiem inwestycji wspieranych na zasadach określonych w art. 73 ust. 5 rozporządzenia 2021/2115;
  • koszty sporządzania wniosku o przyznanie pomocy oraz wniosku o płatność.

Podatek VAT może być kwalifikowalny, gdy brak jest prawnej możliwości odzyskania podatku VAT zgodnie z przepisami prawa krajowego. Oznacza to, że zapłacony podatek VAT może być uznany za koszt kwalifikowalny wyłącznie wówczas, gdy beneficjentowi zgodnie z  obowiązującym prawodawstwem krajowym nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do ubiegania się o zwrot podatku VAT. Posiadanie wyżej wymienionego prawa (potencjalnej prawnej możliwości) wyklucza uznanie wydatku za kwalifikowalny, nawet jeśli faktycznie zwrot nie nastąpił, np. ze względu na niepodjęcie przez podmiot czynności zamierzających do realizacji tego prawa.

Sprawdzenie statusu podatnika VAT powinno być przeprowadzone podczas weryfikacji wniosku o płatność w oparciu o udostępnioną przez Ministerstwo Finansów bazę podatników VAT. Obowiązek dostarczenia interpretacji indywidualnej dotyczy tylko podmiotów, które będą występować w ww. bazie, a do kosztów kwalifikowalnych operacji włączyły podatek VAT.  Ww. interpretacja wiąże się z uzyskaniem informacji, czy podmiot ma możliwość odliczenia podatku VAT w związku z działalnością, na którą otrzyma wsparcie.

 

Racjonalność

Pomoc przyznaje się na operację uzasadnioną pod względem racjonalności jej kosztów kwalifikowalnych/inwestycji zaplanowanych do zrealizowania. Operacja musi być możliwa do wykonania, uzasadniona oraz dostosowana z punktu widzenia celu, zakresu i zakładanych jej rezultatów. Ocenę racjonalności należy przeprowadzać adekwatnie do rodzaju/specyfiki interwencji, a jej zakres powinien spełniać wszystkie bądź wybrane z poniższych aspektów:

  • uzasadnienie ekonomiczne kosztów/inwestycji, czyli ocenę, w jaki sposób zakres rzeczowy wskazany we wniosku o przyznanie pomocy lub wniosku o płatność przyczyni się do osiągnięcia celu operacji lub wzrostu efektywności ekonomicznej przedsiębiorstwa (wzrost przychodów, usprawnienie procesów produkcji, ograniczenie kosztów);
  • racjonalność technologiczną – sprawdzanie, czy wspierane inwestycje w szczegółowości: 
    - nie mają charakteru inwestycji odtworzeniowej,
    - są uzasadnione ze względu na komplementarność technologiczną,
    - są uzasadnione ze względu na profil produkcji,
    - są uzasadnione ze względu na skale produkcji, wykazują możliwość zbytu produkcji w przypadku wzrostu mocy produkcyjnych,
  • racjonalność kosztową – sprawdzenie czy planowane koszty/szacunkowe koszty planowanych inwestycji objęte zakresem rzeczowym operacji są rynkowe lub czy zostały oszacowane na podstawie cen rynkowych.

Ocena racjonalności przeprowadzania jest na etapie oceny merytorycznej wniosku o przyznanie pomocy, a także każdorazowo w przypadku zmian mających wpływ na zakres rzeczowo-finansowych operacji.

Weryfikacja racjonalności kosztów/inwestycji jest dokonywana poprzez porównanie cen zawartych we wniosku o przyznanie pomocy lub wniosku o płatność z cenami określonymi m.in.:

  • w stosowanych powszechnie aktualnych publikacjach w przedmiotowym zakresie;
  • w aktualnych cennikach branżowych, katalogach;
  • w cennikach, ofertach zamieszczonych na stronie internetowej potencjalnego wykonawcy;
  • w drodze telefonicznego rozpoznania ceny kosztu zadania u producentów urządzeń/wykonawców danego typu zadań;
  • w innych wnioskach o przyznanie pomocy lub wnioskach o płatność złożonych w podobnym czasie i o porównywalnym zakresie rzeczowym.

W przypadku, gdy inwestycja jest unikatowa lub skomplikowania czy też jej ocena jest utrudniana ze względu na wysokie zaawansowanie technologiczne przedmiotu operacji lub specyfikę operacji, dokonuje się oceny w ramach eksperckiej oceny racjonalności kosztów, tj. grupy ekspertów z różnych branż (np. budowlanej, dotyczącej zakupu wyposażenia, sprzętu rolniczego), w składzie umożliwiającym ocenę wniosków o przyznanie pomocy lub wniosków o płatność.

 

 

Nie jest możliwe łączenie, w ramach tej samej operacji, instrumentu zaliczki oraz któregokolwiek z instrumentów wyprzedzającego finansowania.

Nie jest możliwe łączenie, w ramach tej samej operacji, instrumentów wyprzedzającego finansowania, z wyjątkiem przypadku łączenia instrumentów wyprzedzającego finansowania, w  postaci środków wypłacanych przez ARiMR oraz pożyczki udzielanej przez BGK.

 

Zaliczki

Beneficjentom interwencji I.13.1 może być wypłacona zaliczka, o której mowa w art. 44 ust. 3 rozporządzenia 2021/2116 w wysokości nieprzekraczającej 50 % kwoty przyznanej pomocy.

Zaliczka jest wypłacana, jeżeli beneficjent wnioskował o jej wypłatę we wniosku o przyznanie pomocy.

Zaliczka jest wypłacana beneficjentowi jednorazowo lub w transzach, w terminie, wysokości i w sposób określony w umowie o przyznaniu pomocy.

 

Zaliczka wypłacana jest przekazywana na rachunek bankowy beneficjenta albo na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej wskazany w umowie o przyznaniu pomocy.

Rozliczenie zaliczki polega na pomniejszeniu kwoty pomocy przysługującej do wypłaty na podstawie wniosku lub wniosków o płatność o kwotę przekazanych środków albo zwrocie zaliczki przez beneficjenta, w terminach, w sposób i na warunkach określonych w umowie o przyznaniu pomocy.

Wypłata kolejnych transz zaliczki nastąpi po rozliczeniu wcześniejszych.

Zabezpieczenie zaliczki obejmuje całkowitą kwotę zaliczki wynikającą z umowy o przyznaniu pomocy i jest ustanawiane do dnia rozliczenia tej kwoty w formie weksla niezupełnego (in blanco) składanego wraz z deklaracją wekslową.

Ustanowienia zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań wynikających z umowy o przyznaniu pomocy jest równoznaczne z ustanowieniem zabezpieczenia zaliczki, o którym mowa w powyżej.

W przypadku przekazywania zaliczki w transzach, dodatkowe zabezpieczenie zaliczki jest ustanawiane w wysokości odpowiadającej kwocie przekazywanej w ramach danej transzy.

 

Wyprzedzające finansowanie

Środki wypłacane przez ARiMR

Wysokość wyprzedzającego finansowania nie może przekroczyć 44% przyznanej kwoty pomocy.

Wyjątkiem od zasady określonej w ust. 1 są beneficjenci będący JSFP, którzy będą mogli otrzymać wyprzedzające finansowanie w wysokości różnicy pomiędzy 75% a intensywnością pomocy ze środków EFROW. Oznacza to, że wyprzedzające finansowanie dla JSFP będzie mogło wynosić maksymalnie 20%.

Wyprzedzające finansowanie jest wypłacane, jeżeli beneficjent wnioskował o jego wypłatę we wniosku o przyznanie pomocy.

Wyprzedzające finansowanie jest przekazywane beneficjentowi jednorazowo albo w transzach, w terminie i wysokości określonych w umowie o przyznaniu pomocy.

Termin oraz kwota wypłacanego wyprzedzającego finansowania będzie zależna od liczby etapów realizacji operacji oraz wysokości pomocy w ramach poszczególnych etapów.

W przypadku operacji jednoetapowych wypłata będzie mogła nastąpić po zawarciu umowy o przyznaniu pomocy, natomiast jej rozliczenie nastąpi wraz z wnioskiem o płatność.

W przypadku operacji wieloetapowych, wypłata pierwszej transzy wyprzedzającego finansowania nastąpi po zawarciu umowy o przyznaniu pomocy i zostanie rozliczona w pierwszym wniosku o płatność pośrednią. Wypłata kolejnych transz nastąpi po rozliczeniu wcześniejszych.

Wyprzedzające finansowanie jest przekazywane na wskazany w umowie o przyznaniu pomocy rachunek bankowy beneficjenta albo na jego rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej.

Rozliczenie przekazanego wyprzedzającego finansowania polega na pomniejszeniu kwoty pomocy przysługującej do wypłaty na podstawie wniosku o płatność lub wniosków o płatność o kwotę przekazanego wyprzedzającego finansowania.

Jeżeli kwota przekazanego wyprzedzającego finansowania jest wyższa niż kwota pomocy przysługująca do wypłaty na podstawie wniosku o płatność lub wniosków o płatność, rozliczenie wyprzedzającego finansowania polega na zwrocie przez beneficjenta nadpłaconego wyprzedzającego finansowania na rachunek bankowy wskazany przez SW.

Zabezpieczenie wyprzedzającego finansowania obejmuje całkowitą kwotę wyprzedzającego finansowania wynikającą z umowy o przyznaniu pomocy i jest ustanawiane do dnia rozliczenia tej kwoty w formie weksla niezupełnego (in blanco) składanego wraz z deklaracją wekslową.

Ustanowienie zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań wynikających z umowy o przyznaniu pomocy jest równoznaczne z ustanowieniem zabezpieczenia środków, o których mowa powyżej.

Szczegółowe warunki i tryb udzielania, rozliczania i zwrotu środków wyprzedzającego finansowania określa rozporządzenie MRiRW wydane na postawie art. 18 ustawy o finansowaniu WPR.

 

Pożyczka udzielana przez BGK

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o finansowaniu WPR, pożyczki będą dostępne dla JSFP, instytutów badawczych, instytutów działających w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz, jednostek doradztwa rolniczego i uczelni.

Szczegółowe warunki, tryb i terminy udzielania, rozliczania oraz zwrotu tych pożyczek określa rozporządzenie Rady Ministrów wydane na podstawie art. 15 ust. 4 ustawy o finansowaniu WPR.

 

W przypadku gdy beneficjent skorzysta z pożyczki, ARiMR dokona wypłaty refundacji na podstawie złożonego wniosku o płatność oraz zaleceń płatności, na rachunek bankowy beneficjenta utworzony w BGK do obsługi pożyczki.

 

Nowe zasady przygotowania projektu grantowego

W obecnej perspektywie finansowej 2023 – 2027 wprowadzono nowe podejście do realizacji projektów grantowych. Wybór grantobiorców nastąpi po podpisaniu przez LGD umowy o przyznaniu pomocy na realizację projektu grantowego z Samorządem Województwa.  Realizację zadań w ramach projektu grantowego LGD powierza wybranym w ramach konkursu grantobiorcom na podstawie umów o powierzenie grantów.

Nowe wytyczne Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi umożliwiają Lokalnej Grupie Działania przeprowadzenie konsultacji lub badania zainteresowania społeczności lokalnej projektem grantowym przez złożeniem wniosku o dofinansowanie do SW. Zmiana ta pozwala na lepsze dopasowanie projektów do potrzeb mieszkańców.

Chcąc jak najefektywniej i najlepiej wdrażać Lokalną Strategię Rozwoju Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania POJEZIERZE RAZEM zachęca stowarzyszenia i inne osoby prawne do wypełnienia Fiszki grantowej. Dzięki fiszce potencjalny grantobiorca ma możliwość przedstawienia zakresu planowanego projektu, całkowitej kwoty na jego realizację oraz opisu planowanych działań.

Ważne! Złożenie fiszki grantowej nie gwarantuje organizacji otrzymania grantu. Konkurs na wybór grantobiorców zostanie ogłoszony po podpisaniu przez LGD umowy o przyznaniu pomocy na projekt grantowy  z Samorządem Województwa.

 

Zakresy wsparcia w ramach przedsięwzięć

W ramach konkursów na wybór grantobiorców ogłaszanych przez  Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania POJEZIERZE RAZEM w ramach PS WPR na lata 2023 – 2027 zaplanowano granty dla organizacji na poniższe przedsięwzięcia:

P.1.2 Rozwój infrastruktury czasu wolnego w szczególności dla ludzi młodych - granty będą ukierunkowane na tworzenie miejsc, które staną się atrakcyjne do uprawiania różnego rodzaju aktywności przez ludzi młodych (do 25 r. życia). Zadania grantowe w ramach tego przedsięwzięcia związane będą z modernizacją istniejących już obiektów lub budową nowych np. place zabaw, skateparki, stacje rowerowe. Realizacja w zakresie: poprawa dostępu do małej infrastruktury publicznej.

P.2.2 Rozwój infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej – zadania grantowe  będą dotyczyć inwestycji w infrastrukturę towarzyszącą jak punkty postojowe, miejsca odpoczynku, wiaty, toalety, kładki, punkty/wieże widokowe, oznakowanie. Nie wyklucza się zadań przyczyniających się do powstania nowych obiektów jak np. wiaty, pomosty itp. Realizacja w zakresie: poprawa dostępu do małej infrastruktury publicznej.

P.2.3 Ochrona dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego obszaru LSR – zadania grantowe  będą koncentrować się m.in. na takich  działaniach jak: przystosowanie obiektów na cele turystyczne (w tym tworzenie ekspozycji, wystaw itp. z wykorzystaniem rozwiązań cyfrowych i interaktywnych), edukacja i upowszechnianie wiedzy na temat lokalnego dziedzictwa, opracowanie/tworzenie szlaków tematycznych, ścieżek edukacyjnych, przyrodniczych, questów, gier terenowych oraz oznakowanie tegoż dziedzictwa. Działania będą służyć ochronie i popularyzacji dziedzictwa przyrodniczego. Realizacja w zakresie: ochrona dziedzictwa kulturowego lub przyrodniczego polskiej wsi.

P.3.2 Aktywna społeczność obszaru objętego LSR - W ramach przedsięwzięcia planuje się działania

doradcze/animujące/szkoleniowe dla aktywności społecznej, wyjazdy studyjne, warsztaty, konferencje, festyny, akcje społeczne. Działania będą dotyczyć także rozszerzenia funkcji świetlic wiejskich o dotychczas niedostępne formy spędzania czasu wolnego i aktywności poprzez zakup sprzętu, urządzeń, mebli umożliwiających prowadzenie działalności edukacyjnej, animacyjnej, kulturalnej w formie klubów czy przestrzeni kreatywności. Wyposażenie przestrzeni aktywności - w postaci sprzętu do prowadzenia konkretnych zajęć, meble sprzyjające spotkaniom i działaniom warsztatowym. Realizacja w zakresie: włączenie społeczne seniorów, ludzi młodych lub osób w niekorzystnej sytuacji.

 

Poziom dofinansowania

Grant jest przyznawany w formie zwrotu części kosztów kwalifikowalnych rzeczywiście poniesionych przez grantobiorcę.

Maksymalny % poziom grantu wynosi:

·         do 65% kosztów kwalifikowalnych zaplanowanych do poniesienia w ramach zadania objętego złożonym wnioskiem o powierzenie grantu, w przypadku zadań obejmujących inwestycje produkcyjne,

·          do 75% kosztów kwalifikowalnych zaplanowanych do poniesienia w ramach zadania objętego złożonym wnioskiem o powierzenie grantu przez JSFP,

·         do 100% kosztów kwalifikowanych zaplanowanych do poniesienia w ramach zadania objętego złożonym wnioskiem o powierzenie grantu, w przypadku zadań:

  - nieinwestycyjnych, realizowanych przez podmioty inne niż JSFP,

  - obejmujących inwestycje nieprodukcyjne, realizowane przez podmioty inne niż JSFP.

W przypadku zadań realizowanych przez JSFP wymagany krajowy wkład środków publicznych, w wysokości co najmniej 45% kosztów kwalifikowanych zadania, pochodzi ze środków własnych grantobiorcy w wysokości co najmniej 25% kosztów kwalifikowanych zadania oraz ze środków budżetu państwa w wysokości maksymalnie 20% kosztów kwalifikowanych zadania.

Maksymalna kwota grantu przyznawana jest w wysokości nie wyższej niż kwota określona na realizację poszczególnych zadań objętych projektem grantowym.

Suma pomocy dla jednego beneficjenta lub grantobiorcy nie może przekroczyć 500 tys. zł w okresie realizacji PS WPR.

Powyższego limitu, nie stosuje się do JSFP.

Wnioskowaną kwotę grantu należy zaokrąglić w dół do pełnych złotych.

Kwotę grantu ustala się na podstawie planowanych kosztów kwalifikowalnych zawartych w planie finansowym zadania, na którego realizację podmiot ubiegający się o powierzenie grantu złożył wniosek.

 

Warunki podmiotowe

Grant przyznaje się, jeżeli podmiot ubiegający się o powierzenie grantu co najmniej od roku poprzedzającego dzień złożenia wniosku o powierzenie grantu posiada siedzibę lub oddział, które znajdują się na obszarze wiejskim objętym LSR – w przypadku podmiotu będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną.

W przypadku gdy podmiot ubiegający się o powierzenie grantu wykonuje działalność gospodarczą, grant przyznaje się jeżeli podmiot ten prowadzi mikroprzedsiębiorstwo lub małe przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów rozporządzenia 651/2014.

 

Warunki przedmiotowe

Grant przyznaje się na zadanie:

·         jeżeli LSR przewiduje udzielenie grantu w tym zakresie lub na dany szczególny rodzaj operacji, o którym mowa w wytycznej szczegółowej,

·         które zostało wybrane do finansowania ze środków danej LSR, a tym samym uzyskało pozytywny wynik wyboru grantobiorców,

·          którego realizacja nastąpi w jednym etapie w terminie do 2 lat od dnia zawarcia umowy na realizację projektu grantowego, lecz nie później niż do dnia określonego w ogłoszeniu o naborze wniosków o powierzenie grantów.

O grant może ubiegać się wyłącznie podmiot posiadający numer identyfikacyjny nadany w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie pomocy.

W przypadku gdy zadanie objęte wnioskiem o powierzenie grantu jest inwestycją trwale związaną z nieruchomością, grant przyznaje się, jeżeli zadanie jest realizowane:

 

·         na obszarze objętym LSR,

·         na nieruchomości będącej własnością podmiotu ubiegającego się o powierzenie grantu lub do której ten podmiot posiada tytuł prawny do dysponowania na cele określone we wniosku o powierzenie grantu przez okres ubiegania się o powierzenie grantu, okres realizacji zadania oraz okres związania z celem.

W przypadku zadania, które obejmuje koszty zakupu i instalacji odnawialnych źródeł energii, grant przyznaje się, jeżeli suma planowanych do poniesienia kosztów dotyczących odnawialnych źródeł energii nie przekracza połowy wszystkich kosztów kwalifikowalnych.

Grantu nie przyznaje się na zadania obejmujące budowę lub modernizację dróg w rozumieniu art. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, targowisk, sieci wodno-kanalizacyjnych, przydomowych oczyszczalni ścieków oraz zadania dotyczące świadczenia usług rolniczych.

W zakresie poprawa dostępu do małej infrastruktury publicznej pomoc przyznaje się, jeżeli:

·         operacja służy zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej;

·         infrastruktura będąca efektem tej inwestycji jest ogólnodostępna i niekomercyjna lub obejmuje obiekty użyteczności publicznej;

·         koszty całkowite operacji nie przekraczają 1 mln euro.

·         wybranym do przyznania garntu jest JSFP albo organizacja pozarządowa.

W zakresie włączenia społecznego seniorów, ludzi młodych lub osób w niekorzystnej sytuacji pomoc przyznaje się, jeżeli zadanie grantowe nie jest realizowana w ramach działalności gospodarczej, do której stosuje się ustawę Prawo przedsiębiorców.

W zakresie tym pomoc na operację inwestycyjną przyznaje się podmiotom świadczącym usługi na rzecz grup osób wymagających włączenia w ramach swoich zadań statutowych albo ustawowych, w szczególności organizacjom pozarządowym lub instytucjom kultury.

 

W zakresie ochrony dziedzictwa kulturowego polskiej wsi grant na zadanie, które dotyczy inwestycji w obiekt zabytkowy, przyznaje się, jeżeli podmiot ubiegający się o powierzenie grantu wykaże, iż obiekt jest objęty formą ochrony zabytków (np. jest wpisany do ewidencji zabytków, rejestru zabytków).

W zakresie ochrony dziedzictwa przyrodniczego polskiej wsi grant na inwestycje infrastrukturalne przyznaje się, jeżeli podmiot ubiegający się o powierzenie grantu wykaże, iż zadanie będzie realizowane na obszarze objętym formą ochrony przyrody lub pomnika przyrody.

Zaplanowane przez podmiot ubiegający się o powierzenie grantu, koszty realizacji zadania objętego złożonym wnioskiem spełniają warunki kwalifikowalności, o których mowa TUTAJ.

 

Zasady ogłaszania oraz przeprowadzania przez LGD konkursu na wybór grantobiorców

1. Konkurs na wybór grantobiorców ogłasza LGD.

2. LGD przyjmuje wnioski o powierzenie grantów i dokonuje wyboru grantobiorców zgodnie z procedurami zatwierdzonymi przez SW.

 

Ogłoszenie konkursu na wybór grantobiorców

Ogłoszenie konkursu na wybór grantobiorców będzie zawierać co najmniej:

1) termin, miejsce i formę składania wniosków o powierzenie grantów;

2) kwotę przyznaną LGD na realizację danego projektu grantowego;

3) zestawienie zadań w ramach projektu grantowego;

4) informacje o wysokości grantów na poszczególne zadania (zgodnie z załącznikiem „Zestawienie zadań” do umowy o przyznaniu pomocy na projekt grantowy) wraz z informacją o możliwości pomniejszenia grantu zgodnie z przysługującym dla danego grantobiorcy poziomem dofinansowania;

5) wskazanie miejsca upublicznienia:

a) warunków powierzenia grantów (w tym zakresów wsparcia, rodzajach grantobiorców adekwatnych do zakresów wsparcia, w ramach których będą realizowane zadania),

b) opisu kryteriów wyboru grantobiorców oraz zasad przyznawania punktów za spełnienie danego kryterium (np. link do strony internetowej, na której opublikowano te kryteria lub zasady),

c) wzorów dokumentów aplikacyjnych (formularza wniosku o powierzenie grantu oraz wniosku o rozliczenie grantu),

d) wzoru umowy o powierzenie grantu,

e) informacji o wymaganych dokumentach potwierdzających spełnienie kryteriów wyboru grantobiorców;

6) informację o możliwości wypłacenia grantobiorcy przez LGD części grantu na realizację zadania przed jego realizacją, jeżeli LGD przewiduje taką możliwość.

 

Zmiana treści ogłoszenia o konkursie na wybór grantobiorców oraz kryteriów wyboru grantobiorców i ustalonych w odniesieniu do danego konkursu wymogów jest dopuszczalna wyłącznie w sytuacji, w której w ramach danego konkursu nie złożono jeszcze wniosku powierzenie grantu. Zmiana ta skutkuje wydłużeniem terminu składania wniosków o powierzenie grantów o czas niezbędny do przygotowania i złożenia wniosku o powierzenie grantu.

 

Zasady wyboru grantobiorców

 

1. Wybór grantobiorców odbywa się na podstawie kryteriów wyboru grantobiorców

oraz na podstawie zatwierdzonych przez Samorząd Województwa procedur, zgodnych z obowiązującymi przepisami oraz wytycznymi.

2. Po zakończeniu naboru wniosków o powierzenie grantów LGD przystępuje do wyboru grantobiorców stosując m.in. następujące zasady:

1) ocena wniosków o powierzenie grantów, jest dokonywana pod kątem spełnienia wymagań określonych w ogłoszeniu konkursu na wybór grantobiorców, w tym zgodności z zakresem projektu grantowego, w szczególności z zadaniem, które ma być przez tego grantobiorcę realizowane;

2) wyboru grantobiorców dokonuje rada LGD;

3) przekazywana do grantobiorcy informacja o wyniku oceny, będzie zawierać

pouczenie o możliwości wniesienia odwołania do LGD wraz ze wskazaniem jego warunków i trybu.

3. Wynik wyboru grantobiorców jest upubliczniany na stronie internetowej LGD.

 

Zobowiązania w okresie związania celem

 

Umowa o powierzeniu grantu zawiera postanowienia zobowiązujące grantobiorcę do:

zapewnienia trwałości zadania, na który został udzielony grant przez:

 - nieprzenoszenie prawa własności, posiadania rzeczy nabytych w związku z realizacją zadania, niedokonywanie zmiany sposobu ich wykorzystania,

- niedokonywanie istotnych zmian wypływających na charakter zadania chyba, że LGD wyrazi na to zgodę,

- zwrotu grantu wypłaconego grantobiorcy w przypadku wykorzystania go niezgodnie z celem projektu grantowego oraz zasady odzyskiwania środków finansowych w przypadku niewywiązania się grantobiorcy z warunków umowy o powierzeniu grantu,

- poddania się kontroli przeprowadzanej przez LGD lub inne podmioty lub instytucje do tego uprawnione lub na zlecenie tych podmiotów lub instytucji,

- spełnienia przez okres realizacji projektu grantowego określonych warunków zawartych w umowie o przyznaniu pomocy na projekt grantowy,

- umożliwienia przeprowadzenia kontroli,

- prowadzenia oddzielnego systemu rachunkowości albo korzystania z odpowiedniego kodu rachunkowego,

- stosowania Księgi Wizualizacji znaku PS WPR,

- niezwłocznego informowania LGD o wszystkich faktach mających wpływ na powierzenie grantu lub wypłatę grantu oraz o faktach, które mają istotne znaczenie dla zwrotu nienależnie lub nadmiernie pobranych środków, każdej zmianie w zakresie danych objętych umową o powierzeniu grantu oraz wszystkich planowanych albo zaistniałych zdarzeniach, które mają istotne znaczenie dla realizacji podjętych zobowiązań w ramach zadania objętego umową o powierzeniu grantu,

- przechowywania całości dokumentacji związanej z realizacją zadania objętego projektem grantowym,

- udostępniania uprawnionym podmiotom informacji niezbędnych do monitorowania, sprawozdawczości i ewaluacji zadania, na które udzielany jest grant,

- utrzymania warunków, kontynuowania działań, z tytułu których przyznano mu punkty, kontynuowania zadania zgodnie z kryteriami, za które zostały przyznane punkty, jeśli dotyczy.

 

Dodatkowo w okresie związania z celem grantobiorca zobowiązuje się do utrzymania zrealizowanej inwestycji, jeśli dotyczy.

 

Zobowiązania określone w ust. 1 i 2 powinny być realizowane do dnia, w którym upłynie 5 lat od dnia wypłaty płatności końcowej na rzecz LGD w ramach realizacji projektu grantowego.

[This line is replaced by a file repository when the article is viewed]

Wsparcie w ramach powyższego zakresu skierowane jest do Jednostek sektora finansów publicznych lub organizacji pozarządowych w celu zaspokajania potrzeb społeczności lokalnej.

Poziom oraz forma wsparcia

Pomoc przyznaje się w wysokości zgodnej z poziomem dofinansowania, określonym przez LGD w  regulaminie naboru, nieprzekraczającym poziomu dofinansowania wynoszącego:

- do 75% kosztów kwalifikowalnych – w przypadku operacji realizowanych przez JSFP, z czego pomoc finansowana z EFRROW wynosi maksymalnie 55% kosztów kwalifikowalnych, a pozostałe 20% kosztów kwalifikowalnych ze środków budżetu państwa;

- do 100% kosztów kwalifikowalnych – w przypadku operacji:

a) nieinwestycyjnych realizowanych przez beneficjentów innych niż JSFP,

b) obejmujących inwestycje nieprodukcyjne, realizowane przez beneficjentów innych niż JSFP.

Minimalna kwota pomocy wynosi nie mniej niż 50 000,00 zł.

Maksymalna kwota pomocy w ramach naboru wniosków wynosi nie więcej niż 500 000,00 zł.

Suma pomocy dla jednego beneficjenta nie może przekroczyć 500 tys. zł w okresie realizacji PS WPR.

Limitu dotyczącego sumy pomocy w okresie realizacji PS WPR, nie stosuje się do JSFP.

Pomoc przyznawana jest w formie zwrotu części kosztów kwalifikowalnych rzeczywiście poniesionych przez beneficjenta.

Kwotę pomocy ustala się na podstawie planowanych kosztów kwalifikowalnych zawartych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji.

 

Warunki podmiotowe

Wnioskodawca co najmniej od roku poprzedzającego dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy posiada siedzibę lub oddział, które znajdują się na obszarze wiejskim objętym LSR – w przypadku wnioskodawcy będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną.

W/w warunek nie ma zastosowania do:

- gminy, której obszar jest obszarem wiejskim objętym LSR,

- powiatu, jeżeli przynajmniej jedna z gmin, której obszar jest obszarem wiejskim objętym LSR, objęta jest obszarem tego powiatu,

- gminnych lub powiatowych jednostek organizacyjnych.

Pomocy nie przyznaje się województwom.

W zakresie poprawy dostępu do małej infrastruktury publicznej pomoc przyznaje się JSFP albo organizacji pozarządowej.

 

Warunki przedmiotowe

Pomoc przyznaje się na operacje:

- jeżeli LSR przewiduje udzielenie pomocy w tym zakresie lub na dany szczególny rodzaj operacji,

 - która została wybrana do finansowania ze środków danej LSR, a tym samym uzyskała pozytywny wynik wyboru operacji,

 - której realizacja nastąpi w maksymalnie 2 etapach w terminie do 2 lat od dnia zawarcia umowy o  przyznaniu pomocy, lecz nie później niż do dnia 30 czerwca 2029 r.

O pomoc może ubiegać się wyłącznie podmiot posiadający numer identyfikacyjny nadany w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie pomocy.

W przypadku gdy operacja jest inwestycją trwale związaną z nieruchomością, pomoc przyznaje się, jeżeli jest realizowana:

-  na obszarze objętym LSR,

- na nieruchomości będącej własnością wnioskodawcy lub do której wnioskodawca posiada tytuł prawny do dysponowania na cele określone we wniosku o przyznanie pomocy przez okres ubiegania się o przyznanie pomocy na operację, okres realizacji operacji oraz okres związania z celem.

W przypadku operacji, która obejmuje koszty zakupu i instalacji odnawialnych źródeł energii, pomoc przyznaje się, jeżeli suma planowanych do poniesienia kosztów dotyczących odnawialnych źródeł energii nie przekracza połowy wszystkich kosztów kwalifikowalnych.

Pomocy nie przyznaje się na operacje obejmujące budowę lub modernizację dróg w rozumieniu art. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, targowisk, sieci wodno-kanalizacyjnych, przydomowych oczyszczalni ścieków oraz operacje dotyczące świadczenia usług rolniczych.

Pomoc w zakresie poprawy dostępu do małej infrastruktury publicznej przyznaje się, jeżeli:

- operacja służy zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej,

 - infrastruktura będąca efektem tej inwestycji jest ogólnodostępna i niekomercyjna lub obejmuje obiekty użyteczności publicznej,

 - koszty całkowite operacji nie przekraczają 1 mln euro.

 

Warunki wypłaty pomocy

Środki finansowe z tytułu pomocy są wypłacane, jeżeli beneficjent spełnił warunki wypłaty określone w umowie o przyznaniu pomocy, w szczególności:

a) zrealizował operację/etap operacji zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, regulaminem naboru wniosków i umową o przyznaniu pomocy,

b) złożył wniosek o płatność wraz z dokumentami potwierdzającymi realizację etapu lub operacji w terminie wynikającym z umowy o przyznaniu pomocy,

c) udokumentował zrealizowanie operacji lub etapu operacji, w tym poniósł koszty kwalifikowalne i je opłacił zgodnie z umową o przyznaniu pomocy i przepisami prawa powszechnie obowiązującymi, w  formie rozliczenia bezgotówkowego,

 d) realizuje inwestycję lub operację zgodnie z kryteriami, za które zostały przyznane punkty, albo spełnił warunki lub zrealizował działania, z tytułu których przyznano punkty,

e) nie finansował realizowanych inwestycji, operacji lub kosztów kwalifikowalnych operacji z udziałem innych środków publicznych, jeśli dotyczy,

f)  prowadził oddzielny system rachunkowości lub korzystał z odpowiedniego kodu rachunkowego dla wszystkich transakcji związanych z realizacja operacji w ramach prowadzonych ksiąg rachunkowych, a gdy nie był zobowiązanych do prowadzenia ksiąg rachunkowych – prowadził zestawienie faktur lub równoważnych dokumentów księgowych,

g) poniósł koszty kwalifikowalne operacji zgodnie z ustawą PZP, gdy ma to zastosowanie;

h) zrealizował lub realizuje zobowiązania określone w umowie o przyznaniu pomocy.

Dodatkowo pomoc w zakresie poprawy dostępu do małej infrastruktury publicznej wypłaca się, jeżeli: - operacja służy zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej,

- infrastruktura będąca efektem tej inwestycji jest ogólnodostępna i niekomercyjna lub obejmuje obiekty użyteczności publicznej,

 - koszty całkowite operacji nie przekroczyły 1 mln euro.

 

Zobowiązania w okresie związania z celem

Umowa o przyznaniu pomocy zawiera postanowienia zobowiązujące beneficjenta do:

zapewnienia trwałości operacji przez:

    - nieprzenoszenie prawa własności, posiadania rzeczy nabytych w związku z realizacją operacji, niedokonywanie zmiany sposobu ich wykorzystania,

    - niedokonywanie istotnych zmian wypływających na charakter operacji chyba, że SW wyrazi na to zgodę,

    - umożliwienia przeprowadzenia kontroli związanych z przyznaną pomocą podmiotom upoważnionym do dokonywania takich czynności,

    - niezwłocznego informowania o planowanych albo zaistniałych zdarzeniach związanych ze zmiana sytuacji faktycznej lub prawnej beneficjenta, mogących mieć wpływ na realizację operacji zgodnie z  postanowieniami umowy o przyznaniu pomocy, wypłatę pomocy lub spełnienie wymagań określonych w PS WPR i przepisach prawa powszechnie obowiązującego związanych z realizacją operacji,

    - przechowywania całości dokumentacji związanej z realizacją operacji;

    - udostępniania uprawnionym podmiotom informacji niezbędnych do monitorowania i ewaluacji PS WPR,

    - informowania i rozpowszechniania informacji o pomocy otrzymanej z EFRROW, zgodnie z  przepisami załącznika III do rozporządzenia 2022/129,

    - utrzymania warunków, kontynuowania działań, z tytułu których przyznano mu punkty, kontynuowania operacji zgodnie z kryteriami, za które zostały przyznane punkty.

 

Dodatkowo w okresie związania z celem beneficjent zobowiązuje się do utrzymania zrealizowanej inwestycji co najmniej w okresie 5 lat od wypłaty pomocy.

Poziom oraz forma wsparcia

Maksymalny poziom dofinansowania określają wytyczne (LGD może go określić na niższympoziomie w Regulaminie naboru).

Maksymalny poziom: do 65% kosztów kwalifikowalnych zaplanowanych do poniesienia w ramach operacji.

Maksymalna kwota pomocy w ramach naboru wniosków wynosi nie więcej niż 500 000,00 zł.

Suma pomocy dla jednego beneficjenta nie może przekroczyć 500 tys. zł w okresie realizacji PS WPR.

 

Warunki podmiotowe

Wnioskodawca prowadzi mikroprzedsiębiorstwo lub małe przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów rozporządzenia 651/2014.

Wnioskodawca co najmniej od roku poprzedzającego dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy:

a) posiada miejsce wykonywania działalności gospodarczej oznaczone adresem wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej na obszarze wiejskim objętym LSR – w przypadku osoby fizycznej;

b) posiada siedzibę lub oddział, które znajdują się na obszarze wiejskim objętym LSR – w przypadku wnioskodawcy będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznanie zdolność prawną.

W przypadku gdy wnioskodawcą jest osoba fizyczna lub wspólnik spółki cywilnej będący osobą fizyczną pomoc, pomoc przyznawana jest, jeżeli osoba fizyczna w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy ma ukończone 18 lat.

Wnioskodawca w okresie 3 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy wykonywał łącznie co najmniej 365 dni działalność gospodarczą, do której stosuje się przepisy ustawy Prawo przedsiębiorców, oraz nadal wykonuje tę działalność.

Wnioskodawcy nie została dotychczas przyznana pomoc na operacje w zakresie rozwijania pozarolniczej działalności gospodarczej w ramach PS WPR.

Upłynęły co najmniej 2 lata od dnia wypłaty pomocy wnioskodawcy na operację w zakresie podejmowania pozarolniczej działalności gospodarczej w ramach PS WPR.

Upłynęły co najmniej 2 lata od dnia wypłaty wnioskodawcy płatności ostatecznej na podejmowanie lub prowadzenie lub rozwijanie działalności gospodarczej w ramach poddziałań 4.2 (wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój), 6.2 (pomoc na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich), 6.4 (wsparcie inwestycji w tworzenie i rozwój działalności pozarolniczej) lub 19.2 (podejmowanie działalności gospodarczej) objętych PROW 2014-2020.

W przypadku gdy wnioskodawca wykonuje działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej, warunki przyznania pomocy są spełnione przez wszystkich wspólników tej spółki.

 

Warunki przedmiotowe

Pomoc przyznaje się na operacje:

a) jeżeli LSR przewiduje udzielenie pomocy w tym zakresie lub na dany szczególny rodzaj operacji;

b) która została wybrana do finansowania ze środków danej LSR, a tym samym uzyskała pozytywny wynik wyboru operacji;

 c) której realizacja nastąpi w maksymalnie 2 etapach w terminie do 2 lat od dnia zawarcia umowy o  przyznaniu pomocy, lecz nie później niż do dnia 30 czerwca 2029 r.

O pomoc może ubiegać się wyłącznie podmiot posiadający numer identyfikacyjny nadany w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie pomocy.

W przypadku gdy operacja jest inwestycją trwale związaną z nieruchomością, pomoc przyznanie się, jeżeli jest realizowana:

a) na obszarze objętym LSR;

b) na nieruchomości będącej własnością wnioskodawcy lub do której wnioskodawca posiada tytuł prawny do dysponowania na cele określone we wniosku o przyznanie pomocy przez okres ubiegania się o przyznanie pomocy na operację, okres realizacji operacji oraz okres związania z celem.

W przypadku operacji, która obejmuje koszty zakupu i instalacji odnawialnych źródeł energii, pomoc przyznaje się, jeżeli suma planowanych do poniesienia kosztów dotyczących odnawialnych źródeł energii nie przekracza połowy wszystkich kosztów kwalifikowalnych.

Pomocy nie przyznaje się na operacje obejmujące budowę lub modernizację dróg w rozumieniu art. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, targowisk, sieci wodno-kanalizacyjnych, przydomowych oczyszczalni ścieków, oraz operacje dotyczące świadczenia usług rolniczych.

Pomoc w zakresie rozwijania pozarolniczej działalności gospodarczej przyznaje się, jeżeli operacja:

a) dotyczy działalności zgodnej z LSR;

 b) jest uzasadniona ekonomicznie, co potwierdza przedłożony uproszczony biznesplan, który jest racjonalny i uzasadniony zakresem operacji, oraz zawiera co najmniej:

- wskazanie celu, w tym zakładanego ilościowego lub wartościowego poziomu sprzedaży produktów lub usług,

 - planowany zakres działań niezbędnych do osiągnięcia celu, w tym wskazanie zakresu rzeczowego i  nakładów finansowych,

- informacje dotyczące zasobów posiadanych przez wnioskodawcę niezbędnych ze względu na przedmiot operacji, którą zamierza realizować, z tym opis wyjściowej sytuacji ekonomicznej wnioskodawcy oraz kwalifikacji lub doświadczenia,

- informacje dotyczące sposobu prowadzenia działalności gospodarczej.

W zakresie rozwijania pozarolniczej działalności gospodarczej pomoc przyznanie się, jeżeli operacja zakłada osiągnięcie co najmniej 30% docelowego zakładanego w biznesplanie ilościowego lub wartościowego poziomu sprzedaży produktów lub usług do dnia, w którym upłynie pełny rok obrachunkowy od dnia wypłaty.

 

Warunki wypłaty pomocy

Środki finansowe z tytułu pomocy są wypłacane, jeżeli beneficjent spełnił warunki wypłaty określone w umowie o przyznaniu pomocy, w szczególności:

- zrealizował operację/etap operacji zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, regulaminem naboru wniosków i umową o przyznaniu pomocy;

- złożył wniosek o płatność wraz z dokumentami potwierdzającymi realizację etapu lub operacji w  terminie wynikającym z umowy o przyznaniu pomocy;

 - udokumentował zrealizowanie operacji lub etapu operacji, w tym poniósł koszty kwalifikowalne i je opłacił zgodnie z umową o przyznaniu pomocy i przepisami prawa powszechnie obowiązującymi, w  formie rozliczenia bezgotówkowego;

 - realizuje inwestycję lub operację zgodnie z kryteriami, za które zostały przyznane punkty, albo spełnił warunki lub zrealizował działania, z tytułu których przyznano punkty;

 - nie finansował realizowanych inwestycji, operacji lub kosztów kwalifikowalnych operacji z udziałem innych środków publicznych;

- prowadził oddzielny system rachunkowości lub korzystał z odpowiedniego kodu rachunkowego dla wszystkich transakcji związanych z realizacja operacji w ramach prowadzonych ksiąg rachunkowych, a gdy nie był zobowiązanych do prowadzenia ksiąg rachunkowych – prowadził zestawienie faktur lub równoważnych dokumentów księgowych;

- zrealizował lub realizuje zobowiązania określone w umowie o przyznaniu pomocy;

 

Dodatkowo pomoc w zakresie rozwijania pozarolniczej działalności gospodarczej wypłaca się, jeżeli beneficjent:

- realizuje uproszony biznesplan;

 - promuje świadczone przez siebie usługi/produkty oraz publikacje/aktualizuje ich zakres i asortyment.

 

Okres związania z celem

Umowa o przyznaniu pomocy zawiera postanowienia zobowiązujące beneficjenta do:

1) zapewnienia trwałości operacji (w przypadku realizacji operacji obejmujących inwestycje w   infrastrukturę lub inwestycje produkcyjne) przez:

a) niezaprzestanie działalności produkcyjnej,

b) nieprzenoszenie prawa własności, posiadania rzeczy nabytych w związku z realizacją operacji, niedokonywanie zmiany sposobu ich wykorzystania,

c) niedokonywanie istotnych zmian wpływających na charakter operacji – chyba że ARiMR albo SW wyrażą na to zgodę;

2) umożliwiania przeprowadzania kontroli związanych z przyznaną pomocą podmiotom upoważnionym do dokonywania takich czynności;

3) niezwłocznego informowania o planowanych albo zaistniałych zdarzeniach związanych ze zmianą sytuacji faktycznej lub prawnej beneficjenta, mogących mieć wpływ na realizację operacji zgodnie z  postanowieniami umowy o przyznaniu pomocy, wypłatę pomocy lub spełnienie wymagań określonych w PS WPR i przepisach prawa powszechnie obowiązującego związanych z realizacją operacji;

4) przechowywania całości dokumentacji związanej z realizacją operacji;

5) udostępniania uprawnionym podmiotom informacji niezbędnych do monitorowania i  ewaluacji PS WPR;

6) informowania i rozpowszechniania informacji o pomocy otrzymanej z EFRROW, zgodnie z     przepisami załącznika III do rozporządzenia 2022/129, jeśli dotyczy;

7) utrzymywania warunków, kontynuowania działań, z tytułu których przyznano mu punkty, kontynuowania operacji zgodnie z kryteriami, za które zostały przyznane punkty.

 

Ponadto:

1) Beneficjent będący mikroprzedsiębiorstwem albo małym przedsiębiorstwem zobowiązuje się do utrzymania zrealizowanej inwestycji co najmniej w okresie 3 lat od dnia wypłaty pomocy.

2) Beneficjent będący mikroprzedsiębiorstwem albo małym przedsiębiorstwem zobowiązuje się do prowadzenia działalności, na którą została przyznana pomoc w okresie 3 lat od dnia wypłaty pomocy.

3) Do okresu prowadzenia działalności, na którą została przyznana pomoc, nie wlicza się okresów jej zawieszenia.

4) O zawieszeniu prowadzonej działalności beneficjent informuje SW.

5)  SW uzgadnia zmiany w taki sposób, by realizacja zobowiązania, o którym mowa w punkcie 2), na którą została przyznana pomoc, nastąpiła nie później niż do dnia upływu: 5 lat od dnia od dnia wypłaty pomocy.

6) W przypadku gdy pomoc przyznaje się w zakresie rozwój DG beneficjent zobowiązuje się do osiągnięcia co najmniej 30% docelowego zakładanego w biznesplanie ilościowego lub wartościowego poziomu sprzedaży produktów lub usług do dnia, w którym upłynie pełny rok obrachunkowy od dnia wypłaty pomocy.

7) Do terminu, o którym mowa w pkt. 6), nie wlicza się okresów zawieszenia prowadzonej działalności.

 

Beneficjent w okresie związania celem zobowiązuje się także do:

1) prowadzenia ewidencji odpowiednio świadczonych usług;

2) bieżącego informowania o świadczonych usługach i ich zakresie lub asortymencie poprzez ogólnodostępne środki przekazu;

3) informowania SW o realizacji biznesplanu, w ramach operacji, na którą została udzielona pomoc na 3 miesiące przed upływem ostatniego roku okresu związania celem.

 

Poziom oraz forma wsparcia

Maksymalny poziom dofinansowania określają wytyczne (LGD może go określić na niższym poziomie w Regulaminie naboru).

Maksymalny poziom: do 65% kosztów kwalifikowalnych zaplanowanych do poniesienia w ramach operacji.

Maksymalna kwota pomocy w ramach naboru wniosków wynosi nie więcej niż 150 000,00 zł.

Suma pomocy dla jednego beneficjenta nie może przekroczyć 500 tys. zł w okresie realizacji PS WPR.

Pomoc przyznawana jest w formie płatności ryczałtowej na podstawie projektu budżetu we wniosku o przyznanie pomocy.

 

Warunki podmiotowe

Wnioskodawca jest osobą fizyczną.

Miejsce zamieszkania osoby fizycznej znajduje się na obszarze wiejskim objętym LSR od co najmniej roku poprzedzającego dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy (tj. Gmina Borne Sulinowo, Gmina Barwice, Gmina wiejska Szczecinek, Gmina Biały Bór, Gmina Grzmiąca).

Wnioskodawca jest pełnoletni w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy.

Wnioskodawca w okresie roku poprzedzającego dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy nie wykonywał i nie wykonuje działalności gospodarczej, do której stosuje się przepisy ustawy Prawo Przedsiębiorców.

Wnioskodawcy nie została dotychczas przyznana pomoc w ramach PROW 2014-2020 na operacje w  ramach poddziałania 6.2 (pomoc na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich) lub 6.4 (wsparcie inwestycji w tworzenie i rozwój działalności pozarolniczej) lub 4.2 (wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój) lub 19.2 w  zakresie podejmowania działalności gospodarczej.

Wnioskodawcy nie została dotychczas przyznana pomoc w ramach PS WPR na operację w zakresie podejmowania i rozwijania pozarolniczej działalności gospodarczej, tworzenia i rozwijania gospodarstw agroturystycznych, tworzenia i rozwijania zagród edukacyjnych, tworzenia i rozwijania gospodarstw opiekuńczych oraz tworzenia lub rozwijania krótkich łańcuchów dostaw żywności.

 

Warunki przedmiotowe

Pomoc przyznaje się na operację:

1) jeżeli LSR przewiduje udzielenie pomocy na operację w tym zakresie lub na dany szczególny rodzaj operacji,

2) która została wybrana do finansowania ze środków danej LSR, a tym samym uzyskała pozytywny wynik wyboru operacji.

3) Pomoc przyznaje się na operacje, której realizacja nastąpi:  w jednym etapie oraz terminie do 2 lat od dnia zawarcia umowy o przyznanie pomocy, lecz nie później niż do dnia 30 czerwca 2029 r.

4) W przypadku gdy operacja jest inwestycją trwale związaną z nieruchomością pomoc przyznaje się:

a) jeżeli jest realizowana na obszarze objętym LSR,

b) na nieruchomości będącej własnością wnioskodawcy lub do której wnioskodawca posiada tytuł prawny do dysponowania na cele określone we wniosku o przyznanie pomocy przez okres ubiegania się o przyznanie pomocy na operację, okres realizacji operacji oraz okres związania z celem.

5) W przypadku operacji, która obejmuje koszty zakupu i instalacji odnawialnych źródeł energii, pomoc przyznaje się, jeżeli suma planowanych do poniesienia kosztów dotyczących odnawialnych źródeł energii nie przekracza połowy wszystkich kosztów kwalifikowalnych

6) Pomocy nie przyznaje się na operacje obejmujące budowę i modernizację dróg w  rozumieniu art. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, targowisk, sieci wodno – kanalizacyjnych, przydomowych oczyszczalni ścieków, oraz operacje dotyczące świadczenia usług rolniczych.

 

Pomoc przyznaje się, jeśli operacja:

1) dotyczy zgodności z celami Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR)

2) jest uzasadniona ekonomicznie, co potwierdza przedłożony uproszczony biznesplan, który:

a) jest racjonalny i uzasadniony zakresem operacji,

b)  zawiera co najmniej:

- wskazanie celu , w tym zakładanego ilościowego lub wartościowego poziomu sprzedaży produktów lub usług,

- planowany zakres działań niezbędnych do osiągnięcia celu, w tym wskazanie zakresu rzeczowego i  nakładów i finansowych,

- informacje dotyczące zasobów posiadanych przez wnioskodawcę niezbędnych ze względu na przedmiot operacji, którą zamierza realizować, w tym opis wyjściowej sytuacji ekonomicznej wnioskodawcy oraz kwalifikacji lub doświadczenia,

- informacje dotyczące sposobu prowadzenia działalności

3) podjęcie we własnym imieniu działalności gospodarczej, do której stosuje się ustawę Prawo Przedsiębiorców;

4) zgłoszenie wnioskodawcy do ubezpieczenia emerytalnego, rentownego i wypadkowego na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych z tytułu wykonywania tej działalności, jeżeli osoba ta nie jest objęta tym ubezpieczeniem lub społecznym ubezpieczeniem rolników,

5) osiągnie co najmniej 30% docelowego zakładanego w biznesplanie ilościowego lub wartościowego  poziomu sprzedaży produktów lub usług do dnia, w którym upłynie pełny rok obrachunkowy od dnia wypłaty pomocy

 

Warunki wypłaty pomocy

Środki finansowe z tytułu pomocy są wypłacane, jeżeli beneficjent spełnił warunki wypłaty określone w umowie o przyznaniu pomocy, w szczególności:

- zrealizował operację zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, regulaminem naboru wniosków i umową o przyznaniu pomocy,

- złożył wniosek o płatność wraz z dokumentami potwierdzającymi realizację operacji w terminie wynikającym z umowy o przyznaniu pomocy,

- udokumentował zrealizowanie operacji, w tym wykonał zakres rzeczowy operacji,

- realizuje inwestycję lub operację zgodnie z kryteriami, za które zostały przyznane punkty, albo spełnił warunki lub zrealizował działania, z tytułu których przyznano punkty,

 - nie finansował realizowanych inwestycji, operacji lub kosztów kwalifikowalnych operacji z udziałem innych środków publicznych,

- prowadził oddzielny system rachunkowości lub korzystał z odpowiedniego kodu rachunkowego dla wszystkich transakcji związanych z realizacja operacji w ramach prowadzonych ksiąg rachunkowych, a gdy nie był zobowiązanych do prowadzenia ksiąg rachunkowych – prowadził zestawienie faktur lub równoważnych dokumentów księgowych,

- zrealizował lub realizuje zobowiązania określone w umowie o przyznaniu pomocy.

 

Dodatkowo pomoc w zakresie podejmowania pozarolniczej działalności gospodarczej wypłaca się, jeżeli beneficjent:

- realizuje uproszony biznesplan,

 - promuje świadczone przez siebie usługi/produkty oraz publikacje/aktualizuje ich zakres i asortyment,

- podjął we własnym imieniu działalność gospodarczą, do której stosuje się przepisy ustawy Prawo przedsiębiorców, co potwierdza zgłoszenie do CEIDG,

 - dokonał zgłoszenia do ubezpieczenia emerytalnego, ubezpieczeń rentowych i ubezpieczenia wypadkowego na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych z tytułu wykonywania tej działalności, jeżeli osoba ta nie była objęta tym ubezpieczeniem lub ubezpieczeniem społecznym rolników.

 

Zobowiązania w okresie związania z celem

1. Umowa o przyznaniu pomocy zawiera postanowienia zobowiązujące beneficjenta do:

1) zapewnienia trwałości operacji (w przypadku realizacji operacji obejmujących inwestycje w   infrastrukturę lub inwestycje produkcyjne) przez:

a) niezaprzestanie działalności produkcyjnej,

b) nieprzenoszenie prawa własności, posiadania rzeczy nabytych w związku z realizacją operacji, niedokonywanie zmiany sposobu ich wykorzystania,

c) niedokonywanie istotnych zmian wpływających na charakter operacji – chyba że ARiMR albo SW wyrażą na to zgodę;

2) umożliwiania przeprowadzania kontroli związanych z przyznaną pomocą podmiotom upoważnionym do dokonywania takich czynności;

3) niezwłocznego informowania o planowanych albo zaistniałych zdarzeniach związanych ze zmianą sytuacji faktycznej lub prawnej beneficjenta, mogących mieć wpływ na realizację operacji zgodnie z postanowieniami umowy o przyznaniu pomocy, wypłatę pomocy lub spełnienie wymagań określonych w PS WPR i przepisach prawa powszechnie obowiązującego związanych z realizacją operacji;

4) przechowywania całości dokumentacji związanej z realizacją operacji;

5) udostępniania uprawnionym podmiotom informacji niezbędnych do monitorowania i  ewaluacji PS WPR;

6) informowania i rozpowszechniania informacji o pomocy otrzymanej z EFRROW, zgodnie z   przepisami załącznika III do rozporządzenia 2022/129, jeśli dotyczy;

7) utrzymywania warunków, kontynuowania działań, z tytułu których przyznano mu punkty, kontynuowania operacji zgodnie z kryteriami, za które zostały przyznane punkty.

 

Dodatkowo w okresie związania celem beneficjent zobowiązuje się w szczególności do:

a) utrzymania zrealizowanej inwestycji co najmniej w okresie 2 lat od dnia wypłaty pomocy;

b) prowadzenia działalności, na którą została przyznana pomoc w okresie 2 lat od dnia wypłaty pomocy.

2. Do okresu prowadzenia działalności, na którą została przyznana pomoc, nie wlicza się okresów jej zawieszenia.

3. O zawieszeniu prowadzonej działalności beneficjent informuje SW.

4. SW uzgadnia zmiany w taki sposób, by realizacja zobowiązania, o którym mowa w punkcie 1. b), na którą została przyznana pomoc, nastąpiła nie później niż do dnia upływu: 3 lat od dnia od dnia wypłaty pomocy.

5. W przypadku gdy pomoc przyznaje się w zakresie start DG beneficjent zobowiązuje się do osiągnięcia co najmniej 30% docelowego zakładanego w biznesplanie ilościowego lub wartościowego poziomu sprzedaży produktów lub usług do dnia, w którym upłynie pełny rok obrachunkowy od dnia wypłaty pomocy.

6. Do terminu, o którym mowa w pkt. 5, nie wlicza się okresów zawieszenia prowadzonej działalności.